Jste zde: Informační systém životního prostředí

Konference ukázala směry při objevování přírodního a kulturního dědictví

Vážíme si přírodního a kulturního dědictví, nebo je spíš na okraji našeho zájmu? Účastníci celokrajské konference, kterou 10. a 11. června pořádala ostravská Střední průmyslová škola chemická akademika Heyrovského a Gymnázium se shodli, že máme stále co obdivovat a co chránit. Návody, jak přiblížit hmotné i nehmotné bohatství dětem mateřských škol i žákům základních a středních škol, jak podpořit jejich vztah k přírodě a vzbudit zájem o region, si v Ostravě vyslechla osmdesátka koordinátorů ekologické výchovy. A to nejen z Moravskoslezského kraje, ale i slovenské Banské Bystrice.

Pořádající průmyslovka, mimochodem držitel prestižního mezinárodního titulu Ekoškola, připravila společně s Moravskoslezským krajem a Klubem ekologické výchovy dva dny plné inspirace a předávání zkušeností. „Cílem konference environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty není jen informovat a ukazovat, co kdo umí. Důležitým momentem takové aktivity je také navázání osobních kontaktů s kolegy, neformální debaty a vzájemná podpora,“ říká hlavní organizátorka Jana Vlčková.

Konference s názvem Přírodní a kulturní dědictví regionů ČR a jejich management odstartovala prezentací devíti příspěvků. Studenti Slezského gymnázia Opava seznámili přítomné s unikátním projektem Emise, poslání moderních zoologických zahrad nastínilo vystoupení Šárky Kalouskové (Zoo Ostrava). Karolina Čiklová se zaměřila na propagaci osvětových aktivit v médiích, Zdeňka Prymusová přiblížila, jak přírodní bohatství představuje a dokumentuje Ostravské muzeum. O questingu jako možnosti interpretace místního dědictví hovořila Kateřina Kočí (Actaea). Pozitivní ohlas sklidil také Pavel Böhm (Edufor s. r. o) s tipy na biologické, chemické a fyzikální experimenty i Jana Karpecká a Darina Koppanová (infinity-progress o.s.) se svou přednáškou o ochraně přírodního dědictví Beskyd. Blok uzavřela předsedkyně Klubu ekologické výchovy Milada Švecová se svým příspěvkem na téma Monitoring kulturního a přírodního dědictví regionu s podporou metod environmentálního managementu.

 

Na programu bylo také představení činnosti Ekoškoly, terénní exkurze do přírodní rezervace Rezavka, návštěva Lesní školy a výroba ptačí budky. Druhý den strávili zájemci prohlídkou vodního díla Morávka, rybích sádek a Etnografické expozice v raškovické knihovně. Program zakončily komentované zastávky na toku řeky Morávky. „Díky pohodové tvůrčí atmosféře jsme prožili dva dny, které nás obohatily a zároveň utvrdily, že představovat dětem místní přírodu a kulturu má smysl. I když vzbudit jejich zájem není mnohdy jednoduché,“ uzavírá J. Vlčková ze Střední průmyslové školy chemické akademika Heyrovského a Gymnázia, Ostrava.

Výstupy z konference včetně prezentací a fotografií budou k dispozici na www.ekoskola.spsch.eu.